The Beatles, BeepBeepYeah en ik

Fabmore in 2001

Ooit luisterde ik als knaap van 12 voor het eerst naar Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club band. Daarna wilde ik alles van deze groep luisteren en verzamelen, toen nog op cassettebandjes. Vervolgens wilde ik de liedjes kunnen spelen, eerst op gitaar, later op piano.

Toen ik handig was geworden in het spelen van de liedjes, wilde ik alles weten over de helden uit Liverpool. Ik heb in de loop van de tijd stapels boeken gelezen en herlezen. Op het conservatorium leerde ik dat alles wat The Beatles doen in muziektermen een naam heeft. En dat ik alles eigenlijk al wist. Als muziekstudent leerde ik welk stickertje waarop moest. Ik vermoed dat er geen betere leerschool is voor muziekstudenten dan het op het gehoor uitzoeken en spelen van Beatlesnummers.

Uiteindelijk heb ik na mijn dertigste met een paar kornuiten een jaar of acht in een Beatlescoverband gespeeld. Wij noemden ons ‘Fabmore’ en waren een Beatleband, omdat we alleen ónze favoriete Beatlenummers speelden, zonder poespas. We hebben een mooie tijd gehad.

Er is ook een tijd geweest dat The Beatles in mijn leven een beetje buiten zicht waren. We kregen kinderen, ik deed twee studies, ‘wisselde’ van carrière en belandde in het voortgezet onderwijs. Er zijn nog steeds Beatles-nieuwsfeitjes uit die jaren die me verrassen kunnen. Ik leefde blijkbaar onder een steen.

Op zeker moment, in het voorjaar 2018, ontdekte ik de ‘Fab4Cast’: drie toegewijde Beatlesfans die mooie programma’s maken en waarvan ik later leerde dat ze, als het om The Beatles gaat, nog véél gekker zijn dan ik.
Ik heb ze, toen ik iets van 60 afleveringen geluisterd had, een keer een mail gestuurd. De toon van de mail probeerde ik licht te houden, want ik had wat aanvullingen, maar wilde ook zeker geen zeurpiet zijn. Uiteindelijk belde Michiel Tjepkema me op en mocht ik een keer te gast zijn. Ik had en heb veel te vertellen, dus werd het een aantal keer en denk ik dat ik nog wel een keer ‘mag’. Mijn métier is de muziek zelf. Ik speel af en toe piano bij wat ik weet, wat de mannen van F4C erg waarderen.

Later nam ik op zolder bij ons thuis op verzoek van de Fab4Cast een paar korte items op. Op een gegeven moment kreeg ik binnen twee weken van alle drie de heren een verzoek om iets uit te zoeken en op te nemen. Ik pakte het aanbod uiteraard met beide handen aan. Achteraf denk ik dat zij niet van elkaar wisten dat ze me alle drie benaderd hadden. Ze kwamen er waarschijnlijk achter toen ze een paar afleveringen gingen opnemen.

Belangrijk voor mij was dat ik door dit alles de vorm ontdekte waarin ik ben gaan schrijven en opnemen. Mede-Beatlesfan en blogger Anne Hurenkamp introduceerde de term blogcast en heeft me geholpen met prachtige tips en ideeën. BeepBeepYeah was geboren!

Reacties

Populaire posts van deze blog

George Harrison en de ukelele

Wat haal ik me in mijn hoofd?

De metalen stembanden van McCartney