Wat haal ik me in mijn hoofd?


Sinds december ‘19 ben ik medewerker van de Beatlesfanclub Nederland. Naast het vertalen van artikelen zet dit me aan het schrijven. Ik had ook over onderwijs kunnen gaan schrijven, maar pogingen daartoe kwamen niet echt van de grond. Schrijven over mijn passie gaat beter: de muziek van The Beatles!

Als ik daar mee bezig ben, kan ik mezelf bij wijze van spreken niet bijhouden. Er is zoveel te schrijven over deze groep! Het is een oneindige bron van ideeën en inspiratie. Ook zijn de Beatles nog steeds actueel, als je kijkt naar hoe het ‘Beatlesjaar’ 2019 eruit gezien heeft. Welke band die 50 jaar geleden uit elkaar ging, is er wekelijks in het nieuws?   

Het liefst schrijf en praat ik over de muziek zelf. Daarmee bedoel ik dat wat je hoort als je een liedje luistert. Verder ben ik gewend om in begrijpelijke taal over muziek te praten, ben per slot van rekening muziekdocent. Ook heb ik kennis van muziektheorie. Daarnaast mag ik bij de Beatlespodcast Fab4Cast soms vertellen over wat ik weet van de muziek van de Beatles. Dit zijn een soort mini-colleges die gaan over ritme, harmonische structuren, invloeden van andere muziek, gebruik van muziekinstrumenten enzovoort. Ten slotte viel het mij op dat er over de muziek van The Beatles relatief weinig geschreven wordt. Zeker in het Nederlands. 

Dit zijn genoeg redenen om te beginnen. Het is een erg omvangrijk idee, want ik zou in elk geval over alle 187 originele nummers een blog kunnen schrijven. Ook is er samenhang tussen de verschillende nummers. Daar is van alles over te zeggen. De Amerikaans musicoloog Alan W. Pollack is ruim tien jaar bezig geweest met het musicologisch ‘beschrijven’ van de nummers. Ik wil het op een meer toegankelijke manier doen. Mijn stukjes zullen in elk geval op onregelmatige basis verschijnen. Iedere twee weken een blog is te ambitieus. Wat haal ik me in mijn hoofd? Ik begin eraan nu de Beatles 50 jaar uit elkaar zijn. Zou ik klaar zijn als ze 75 jaar uit elkaar zijn? 

N.B. De canon van The Beatles omvat alle nummers die de Beatles hebben opgenomen en gepubliceerd tussen 1962 en 1970. In deze jaren brachten de Beatles 219 nummers uit. Deze worden hieronder vermeld in volgorde van vorm. In de lijst staan 24 covers en 1 traditional. Hierdoor blijven er 194 vrijgegeven opnames van originele Beatles-nummers over. Onder die 194 nummers vinden we 9 ‘verdubbelingen’ (bv. twee versies van Let It Be) en 1 liedfragment (‘Can you take me back where I came from’, van The White Album). De meeste auteurs die over The Beatles schrijven, laten deze nummers buiten de canon van Beatles-nummers vallen. Hierdoor hebben we precies 187 originele composities, 24 covers en 1 traditional: in totaal 212 nummers. [1]

Bronnen
[1] Tillekens, G. (1999 december). The official Beatles’ canon. Geraadpleegd op 30 december 2019, van http://www.icce.rug.nl/%7Esoundscapes/DATABASES/AWP/awp-beatles_canon.shtml

Deze column is ook gepubliceerd op https://beatlesfanclub.nl/




Reacties

Populaire posts van deze blog

George Harrison en de ukelele

De metalen stembanden van McCartney