'The Pensioners Waltz', een nieuw McCartney-nummer?


In aflevering 159 van de Nederlandse Beatlespodcast Fab4Cast  mocht ik weer eens vertellen over de muziek van The Beatles. Ook heb ik een onbekend McCartney-numer van een melodie voorzien, 'The Pensioners Waltz', waarvan alleen een blaadje met tekst en akkoorden van bestaat. In de aflevering vertel ik hierover en de rest kun je hier lezen. 

Van Jan-Cees ter Brugge van de Fab4Cast kreeg ik in het voorjaar van 2020 een foto van een handgeschreven blaadje. Daarop stond de tekst en akkoorden van een niet-afgemaakt liedje van Paul McCartney. ‘Kun jij hier iets van maken, of is het te summier?’. Het zoekgeraakte kladje had 50 jaar in een schoolschrift verstopt gezeten en is een paar jaar geleden teruggevonden.

Summier is het zeker. In het voor de Beatlesfan bekende handschrift van McCartney staan tien korte regels tekst geschreven.  Op het blaadje staat verder de titel ‘Pensioners Waltz’ met daarachter een getekend groen appeltje. De akkoorden staan erbij, zijn overbekend en prima te spelen op gitaar. Ook staat er een akkoord op dat ik niet thuis kan brengen en lees je onderaan, een beetje mysterieus, de tekst “Thank You Sir”.

Het liedje moest volgens mij ‘Granny Rock’ worden. John Lennon noemde sommige liedjes van McCartney zo, als hij het te tuttig vond. Hij had er geen goed woord voor over. De tekst gaat over hoe het leven eruit ziet als je oud bent, net als in 'When I’m Sixty Four'.  In de tekst komt ‘Hughie is green’ voor. Hughie Green is een in de jaren ‘50 bekende Engelse radio- en televisiepresentator. Verder betekent het niet zoveel. Het zijn woorden die goed klinken en prettig zingen. 

Het ritme van de akkoorden sprak voor zich. De keuze voor de gitaar als begeleidingsinstrument was snel gemaakt. Ik werd wel scheel van de akkoorden die onder de tekst stonden. De tekst past goed op het walsritme en het liedje schreef zich min of meer vanzelf . Het heeft iets ‘folk’-achtigs gekregen en dat vond ik wel passend, vanwege de muzikale ‘roots’ van McCartney. 

Onder de laatste regel, waar het akkoord stond dat ik niet thuis kon brengen, heb ik de herkenbare Beatles 'A-akkoord-riff' gebruikt. Je hoort deze riff op meerdere plekken in de Beatles-catalogus, zoals bijvoorbeeld in ‘I’ve got a feeling’. 

Ik heb me voor de opname van het nummer laten inspireren door de Esher Demo’s. Je hoort twee gitaarpartijen en twee zangpartijen, een eenvoudige opname zonder galm of effecten. Een gefloten solo maakte het arrangement af. 

Het nummer heeft weken door mijn hoofd gespookt voor ik het afmaakte. Ook heb ik wel wat twijfels over het project gehad, want tja, wie ben ik om er mijn handen aan te branden? Zijn er andere reconstructies te vinden op internet, of ben ik de eerste? Diederik Nomden van The Analogues heeft ook een versie opgenomen. Deze kun je beluisteren in de genoemde aflevering van Fab4Cast. Misschien dat iemand anders nog eens komt met zijn of haar reconstructie. 

Aflevering 159 is hier te beluisteren. 

Het nummer is via deze link op YouTube te beluisteren.

Alle afleveringen waar ik in te horen ben, vind je in dit mapje, maar beter nog: abonneer je op de podcast via je eigen favoriete podcastspeler. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

George Harrison en de ukelele

Wat haal ik me in mijn hoofd?

De metalen stembanden van McCartney