Mijn Beatlesboeken


Net als veel Beatlesfans begon ik ooit met lezen over The Beatles in 'Het Beatlesdagboek' van Har van Fulpen. Het boek leende ik keer op keer weer van de bibliotheek. Alles wat je als jonge Beatlesfan wilde weten, stond erin. Ik heb in de loop van de jaren veel gelezen over The Beatles. Op de foto zie je de 'Beatles-boeken' die op dit moment naast mijn bed staan. De rest bewaar ik op zolder in een stevige groene legerkist.

Boeken over The Beatles

De heren van de Fab4Cast en Beatlesblogger Anne Hurenkamp besteedden twee fantastische afleveringen aan boeken die over The Beatles gaan. Ik wilde reageren op de Facebookpagina van de Fab4Cast, maar toen ik begon te schrijven, besloot ik er maar een blog van te maken. Klik op de linkjes  van afl. 161 en 162 of beluister de afleveringen via je favoriete podcastspeler. 

De muzikaliteit van The Beatles

De muziek zelf van The Beatles heeft in de eerste plaats mijn interesse. Mijn meest geraadpleegde boek van de afgelopen jaren is 'The Songwriting Secrets of The Beatles' van Dominic Pedler. Het is een muziektheoretisch boek waarin Pedler in verschillende thema's de muziek van de helden bespreekt. Deze Amerikaanse collega-muzikant heeft dit contentieus en prettig leesbaar gedaan. Voor de afleveringen van de Fab4Cast over 'De Muzikaliteit van The Beatles' is het boek onmisbaar gebleken. Verder is de thematische opbouw interessant. Daarom staat het boek op nummer 1 in mijn top drie.  

Revolution

Ooit ontmoette ik de heren van de Fab4Cast voor het eerst, in de studio van AvroTros in Hilversum. Het duurde niet lang voordat Fab4Caster Michiel Tjepkema en ik het over 'Revolution In The Head' van Ian McDonald hadden. McDonald doet zijn bevindingen over ieder nummer in chronologische volgorde uit de doeken. Hij koppelt de nummers en de teksten aan de tijd waarin ze geschreven zijn, beschrijft muzikale aspecten en vertelt anekdotes die bij de nummers horen. Ik zet dit boek op de tweede plaats, omdat ik er regelmatig in blader, op zoek naar context en samenhang.  

Een studieboek van Marc Lewisohn

Ondanks dat dit boek wel wat verouderd is, zet ik 'The Beatles Recording Sessions' van Marc Lewisohn op de derde plaats. Mijn exemplaar kocht ik ergens in de jaren '90. Het boek was, voor zover ik me kan herinneren, in Nederland op dat moment niet zo makkelijk te krijgen . Ik liep ertegenaan in een boekwinkel in Londen, toen ik daar op vakantie was. Met rode oortjes heb ik dit boek van kaft tot kaft gelezen en zoals ik het nu zie, het gebruikt als 'studieboek'. Toen ik op het conservatorium zat, was het een fantastische bron om te onderzoeken hoe een geluidsstudio werkt. Lewisohn maakt inzichtelijk wat beperking met creativiteit van een groep mensen doet.      

Bladmuziek

Er zijn ontzettend veel boeken met de bladmuziek van de nummers van The Beatles te krijgen. Ik moet eerlijk zijn, meestal vind ik ze niet zo goed. De (blad)muziek is vaak vereenvoudigd of er zitten foutjes in tekst, akkoorden en melodie. Gelukkig is 'The Concise Beatles Complete' een hanteerbeer boekje met daarin alle melodieën, teksten en akkoorden. Dit boekje vult aan wat ik niet in mijn hoofd heb zitten. Hier en daar staan er in potlood verbeteringen bij de nummers, maar het aantal foutjes is te overzien. 

Veel werk, maar niet overtuigend

'The Beatles Complete Scores' van uitgeverij Hal Leonard is een wereldberoemd boek, omdat daarin alle nummers en arrangementen noot voor noot zijn uitgeschreven. Ik vermoed dat de ijverige monnik die deze 1100 pagina's muziek uitgezocht heeft en met de hand (!) uitgeschreven, wat haast heeft gehad. Ook zijn er keuzes gemaakt die ik niet goed begrijp, omdat ze niet praktisch in gebruik zijn. Het nummer Magical Mystery Tour gaat op een gegeven moment van een 4/4-maat over naar een 6/8-maat. Althans, zo klinkt dat, toch? Omdat in de uitgeschreven versie de blazerspartij (i.p.v. de ritmesectie) als uitgangspunt genomen is, staat dit gedeelte ook in een 4/4-maat uitgeschreven. In een 6/8-maat zou de score beter leesbaar zijn en daardoor voor muzikanten praktisch in gebruik. Daarom: teveel haast om het écht goed te doen. Ik heb overigens veel respect voor de enorme hoeveelheid werk dat dit geweest moet zijn! 

George Martin

In de uitzending zetten de Fab4Casters de boeken van George Martin een beetje weg als niet zo interessant. Ik denk dat één van zijn boeken daar een uitzondering op is. Toen ik als muziekstudent ooit Martins 'All You Need Is Ears' voor het eerst las, was ik ondersteboven van de leerzame hoofdstukken over Martins arrangementen. Ook geeft hij genereus beroepsgeheimen weg, bv. over werkwijzen en opnamemethodes in de studio. Híj kan dat doen, hij is George Martin. Veel van wat hij schrijft over zijn relatie met de vier Beatles zelf, maakt de indruk 'whitewashed' te zijn. Martin vertelt het verhaal vanuit zijn perspectief, op een keurige, onberispelijke wijze. De gedeelten in het boek die bv. gaan over zijn carrière als vliegenier heb ik wel overgeslagen, hoor.     

Wat lees ik nu?

Op dit moment lees ik 'Revolver' van Robert Rodriquez.  De aanschaf van 'The Beatles and the Historians' van Erin Weber kon ik naar aanleiding van de uitzending van de Fab4Cast niet weerstaan. 'You Never Give Me Your Money' van Peter Doggett is interessant en uiteraard lees ik 'Tune In', het toonaangevende boek van Marc Lewisohn. Het kan nog wel even duren voor ik dit allemaal uit heb, want er is zoveel te lezen wat de moeite waard is. Ik lees uiteraard ook wel eens een boek dat níet over The Beatles gaat. 

Op dit moment is dit mijn persoonlijke top drie:  

1. 'The Songwriting Secrets of The Beatles', Dominic Pedler

2. 'Revolution in the Head', Ian McDonald

3. 'The Beatles Recording Sessions', Marc Lewisohn


Reacties

Populaire posts van deze blog

George Harrison en de ukelele

Wat haal ik me in mijn hoofd?

De metalen stembanden van McCartney