Instant Turkey Power - Fab4Cast afl 143.


Wat heeft het Engelse kinderliedje Three Blind Mice met Lennons Instant Karma te maken? En hoe zit dat dan met de akkoorden van dat nummer? Ik mocht er iets over vertellen bij de Fab4Cast. En mijn Beatlesvrienden vonden het leuk om een nieuwe challenge voor mij te bedenken. 
🙃 Vanaf ong. 42:00 minuten.



Three Blind Mice heeft een melodie van drie tonen. Deze drie tonen zijn de eerste tonen van een majeur-toonladder, maar dan dalend i.p.v. stijgend. [voorbeeld]. Als je het melodietje wat langzamer speelt, klinkt het zo [voorbeeld]. Met een beetje fantasie hoor je hier de eerste drie tonen van het ‘All You Need Is Love’ thema in.

[voorbeeld Love, Love, Love]

Lennon hergebruikte wel eens vaker muziek en teksten van anderen, bewust of onbewust. Hij kende het liedje Three Blind Mice vast. Het is een zogenaamde 'Nursery Rhyme' en hoort bij het Engels cultuurgoed als ‘In de maneschijn’ bij het Nederlands cultuurgoed.

Ik denk dat het in de aard van de liedjesschrijver ligt om te zoeken naar goed klinkende schema’s en akkoorden. Per slot van rekening: een goed cliché gaat jaren mee en mensen luisteren over het algemeen graag naar muziek die een beetje bekend in de oren klinkt.

Lennon gebruikte voor All You Need Is Love en andere liedjes als begeleiding een ‘hitgevoelig’ akkoordenschema. Dit akkoordenschema klinkt zo [G D Em]

De akkoordenreeks werd ook gebruikt in Instant Karma en A Day In A Life. Als je weet waar je op moet letten, hoor je ongeveer dit schema ook in  Real Love, Free As A Bird, I should have known better en Run for your life.

De drie akkoorden [G D Em] zijn ook de eerste van een reeks van vier akkoorden die veel door allerlei liedjesschrijvers gebruikt wordt. Dit schema klinkt zo [G D Em C]. 

Dit is waar Abraham de mosterd haalde, maar ook zijn hitsschrijvende companion McCartney, want de akkoorden zijn (in een andere toonsoort) ook het begin van … Let it be.

[voorbeeld]

Op het internet is veel te vinden over de zgn. Four Chords Songs, waar deze vier akkoorden de basis van zijn. Het zijn letterlijk honderden liedjes, van Let it be tot Country Roads, No Woman No Cry tot What If God was one of us, maar dat leidt nu te ver. 

Om af te sluiten leek het me leuk om een gedeelte van All You Need Is Love, Instant Karma en A day in a life met elkaar te combineren. Je kunt dan horen dat de akkoordenschema’s hetzelfde zijn. Ik heb Instant Karma wel een toontje omlaag gezet. Zet je koptelefoon maar even op, dan kun je het goed horen. Het klinkt zo.

[remix]

Reacties

Populaire posts van deze blog

George Harrison en de ukelele

Wat haal ik me in mijn hoofd?

De metalen stembanden van McCartney